Koniec ery produkcji
Po ponad 50 latach obecności na rynku, gigant spożywczy PepsiCo ogłosił zakończenie produkcji w zakładzie przetwórczym Frito-Lay, zlokalizowanym w południowej Kalifornii. Jest to część większego planu restrukturyzacji sieci produkcyjnej firmy w Ameryce Północnej. Decyzja ta wpisuje się w szereg podobnych kroków podjętych przez firmę w ostatnich miesiącach, sygnalizując potencjalne zmiany strategiczne w działaniach PepsiCo.
Przypomnijmy, że firma PepsiCo odpowiada za produkcję popularnych czipsów, w tym Cheetos, Doritos, Fritos i Lay’s.
Kolejna fabryka zamknięta
Pomimo zamknięcia działalności produkcyjnej, w zakładzie w Rancho Cucamonga nadal funkcjonują zespoły magazynowe, transportowe i dystrybucyjne. Firma nie ujawniła, ile osób straciło pracę ani jakie produkty były wytwarzane w tej lokalizacji. W oficjalnym oświadczeniu PepsiCo wyraziło wdzięczność dla zespołu oraz lokalnej społeczności za wsparcie, zapewniając jednocześnie, że pracownicy dotknięci zmianami otrzymają odpowiednie pakiety odpraw i świadczeń.
Zamknięcie fabryki w Kalifornii nie jest odosobnionym przypadkiem. W ostatnim czasie PepsiCo podjęło podobne decyzje dotyczące innych lokalizacji, w tym zakładu Frito-Lay w Liberty, Nowy Jork, co wiązało się z zwolnieniem 287 pracowników, a także redukcją zatrudnienia w fabryce w Middletown, Nowy Jork. Te działania mogą sygnalizować głębszą restrukturyzację w ramach firmy.
PepsiCo w obliczu spadku przychodów
W pierwszym kwartale 2025 roku dział PepsiCo Foods North America, do którego należą Frito-Lay i Quaker Foods, odnotował spadek przychodów o 2% w porównaniu z poprzednim rokiem. W odpowiedzi na te wyzwania, firma zapowiedziała skupienie się na „zdyscyplinowanych działaniach komercyjnych”. PepsiCo posiada nadal ponad 30 zakładów produkcyjnych Frito-Lay w Stanach Zjednoczonych, a decyzja o przyszłości produkcji z Rancho Cucamonga pozostaje niejasna.
Warto wspomnieć, że PepsiCo ma również obecność produkcyjną w Polsce, gdzie fabryka w Grodzisku Mazowieckim, będąca jedną z najnowocześniejszych w Europie, zaopatruje zarówno krajowy, jak i zagraniczne rynki przekąsek.