Czy jazda w okularach przeciwsłonecznych jest bezpieczna?
Wysokie letnie słońce potrafi skutecznie utrudnić prowadzenie samochodu. Ostre promienie, refleksy od mokrej nawierzchni czy światło przebijające przez drzewa mogą znacząco pogorszyć widoczność, a nawet oślepiać kierowcę. W takich warunkach wielu sięga po okulary przeciwsłoneczne, które mają chronić oczy i poprawić komfort jazdy. Jednak nie każdy wie, czy ich używanie za kierownicą jest w pełni bezpieczne i zgodne z przepisami.
Czy można prowadzić samochód w okularach przeciwsłonecznych? Co mówią przepisy?
Polskie prawo nie zakazuje wprost jazdy w okularach przeciwsłonecznych. Nie znajdziemy w przepisach zapisu, który by tego zabraniał. Jednak mimo to mandat może zostać wystawiony. W jakich sytuacjach?
Wszystko zależy od okoliczności i tego, czy okulary nie ograniczają pola widzenia ani nie pogarszają zdolności obserwacji drogi i reakcji kierowcy. Policjant może nałożyć mandat za stworzenie zagrożenia, jeśli uzna, że używane okulary zagrażają bezpieczeństwu - np. mają zbyt ciemne szkła, są używane w warunkach niskiego oświetlenia, np. o zmierzchu, w nocy, w tunelu, przy złych warunkach pogodowych (deszcz, zachmurzenie) lub zniekształcają kolory bądź obraz.
W skrajnych przypadkach, jak nieodpowiednie zachowanie na drodze związane z ograniczoną widocznością, może dojść nawet do zatrzymania prawa jazdy.
Jakie okulary przeciwsłoneczne wybrać do jazdy autem?
Producenci dzielą okulary przeciwsłoneczne według kategorii przyciemnienia soczewek - od 0 (najjaśniejsze) do 4 (najciemniejsze). Do prowadzenia auta zalecane są okulary kategorii 2 lub 3, które zapewniają ochronę przed słońcem, nie ograniczając przy tym nadmiernie widoczności.
Z kolei kategoria 4, przeznaczona do ekstremalnych warunków, np. wysokogórskich, jest niewskazana i niebezpieczna w samochodzie. Może znacząco ograniczyć widoczność sygnalizacji świetlnej, pieszych czy rowerzystów.
W niektórych krajach (np. w Wielkiej Brytanii) przepisy są bardziej restrykcyjne i za jazdę w zbyt ciemnych okularach grozi mandat nawet do 25 tys. zł. W Polsce jednak kluczowe jest, by okulary nie utrudniały oceny sytuacji na drodze.
Dobrze dobrane okulary dla kierowcy powinny:
• posiadać filtr UV 400 – chroniący oczy przed promieniowaniem UVA i UVB,
• mieć soczewki w kolorze szarym (nie zmieniają barw) lub brązowym (poprawiają kontrast),
• oferować polaryzację, która eliminuje odblaski np. od mokrej jezdni czy karoserii innych aut,
• być odpowiednio dopasowane – zarówno do warunków pogodowych, jak i kształtu twarzy.
Kara za brak okularów? Tak, ale tylko w jednej sytuacji
Mandat można dostać także za brak okularów... ale korekcyjnych. Jeśli kierowca ma w prawie jazdy wpisany obowiązek jazdy w szkłach korekcyjnych (kod 01.01 lub 01.06 w rubryce 12), jazda bez nich traktowana jest jak prowadzenie bez wymaganych uprawnień. Kara to minimum 1500 zł grzywny, a w poważniejszych przypadkach nawet zatrzymanie prawa jazdy.
Dla takich kierowców dobrym rozwiązaniem są okulary przeciwsłoneczne ze szkłami korekcyjnymi, dopasowane przez optyka - łączą funkcję korekcji wzroku i ochrony przeciwsłonecznej.
- Jakie samochody są najczęściej kradzione w Polsce? Oto lista marek i modeli
- Nieoznakowane radiowozy grupy Speed. Jak je rozpoznać i nie dać się zaskoczyć?
- Masz bezterminowe prawo jazdy? Musisz je wymienić. Sprawdź ostateczny termin
- Nowe zasady parkowania w Polsce. Kto może parkować na pomarańczowych kopertach?